torsdag 2. januar 2020

Uke 1 Torsdag 020120

Mandag 020120.Jeg får vel starte med et lite dikt

Takk for året som har vært
for alt vi har opplevd og lært
Takk for erfaringer og nye venner
Magiske minner vi aldri glemmer
Nå er vi klare for det nye år
og håper vi nye lærdommer får
Med blanke ark trår vi til
og håper året gir oss akkurat det vil vil

Fjellet nord om Chaam
 Jo slik har året vært og slik kommer dette året og til å bli, det er mulighetenes år, og de er vi som eier redskapene til å nå målet. Tør vi, vil vi, som dere vet , å tørre er å miste fotfeste en liten stund, å ikke tørr er å miste seg selv. Ja dette er sterke ord som gjelder i mange av livets faser.
Thomas og Marchiella
Jo idag skulle vi mot Chaam,, riktignok er jeg blitt pensjonist,men Rune let med prolaps i ryggen og jeg feber og nedsyltet i forkjølelse, det minner meg om hjemmesykepleien på tur. Vi syklet rolig og etter pausen ved vei 1001, såg vi plutselig noen kjente ansikter som slet seg fram i motvinden, Thomas og Marchiella . Det ble en hyggelig gjensynsglede for oss alle, og vi syklet sammen til Chaam, de skulle til Phetchaburi mens vi dreide ned i byen Cha-am er en by i provinsen Phetchaburi i sentrale Thailand. Befolkningen er ca 59.000 i 2012.
Cha Am ligger ca 28 km nord for Hua Hin og rundt. 185 km sør for Bangkok, og i stedet er det i hovedsak kjent for sine lange hvite sandstrender.
Ryggen til Rune ble ikke bedre, og Paracetvirkningen var som blåst vekk hos meg, og feberen kom snikede tilbake, men hjem kom vi langs hovedveien mellom Cha-am og Hua Hin.
Da jeg kom hjem vanket det en hyggelig mail, Thailand Tidende hadde publisert en hyggelig reportasje om turen vår til Krabi


Peter og meg
https://www.thailandstidende.com/component/k2/item/4065-sykler-700-km-fra-hua-hin-til-krabi

Dagens tema:

Sykler 700 km fra Hua Hin til Krabi

Skrevet av  
Slik liker syklistene i Hua Hin å oppleve landet.

11. januar starter en gjeng nordmenn på en 7-dagers tur sydover i Thailand. De mener det er den beste måten å oppleve landet og menneskene på – langs landeveien.


– Dette handler for meg mest om å realisere en drøm, en drøm om å se og oppleve nærheten til naturen og folket i Thailand, sier Charles Austnes, som er primus motor for sykkelgjengen.

Charles Austnes
Primus motor Charles Austnes. (Foto: Privat).

De har ligget i trening i halvannet år, og møtes kl. 8 på morgenen tre dager i uka. Den lange turen er blitt planlagt i to måneder nå. De som vil vite mer kan sjekke bloggen de har fra sykkelaktivitetene. 

Det hele skjer i regi av foreningen Nordmenn i Hua Hin, som har eksistert i snart ni år


– Det er ingen bedre måte å utforske dette spennende landet på, sier Austnes.

– Thailand bør oppleves så nært og personlig som mulig. På en sykkel kan du oppleve alt fra første hånd, ikke gjennom vinduet til en buss eller tog. Du får oppleve den deilige maten, åkrene, skogene og de hellige områdene. Vi kommer nært menneskene, vi opplever deres hverdag, hvor fornøyd de er med lite, og hvor stolte de er over å vise oss litt av sin hverdag.
 Click to enlarge image Alf-Skaret.jpg





  •  Click to enlarge image Alf-Skaret.jpg
Sykkelgjengen på veg til nasjonalparken Sam Roy Yot syd for Hua Hin. (Foto: Nordmenn i Hua Hin)

Austnes sier at de er en «gjeng halvgamle pensjonister», i alder fra 57 til 76 år. Det er også en danske og en hollender påmeldt på turen. Totalt blir de ca. ti delakere. De kan ta imot flere deltakere, men innen rimelighetens grenser, for det er mye logistikk som skal til for en slik tur. 

– Siden jeg kjøpte bolig i Hua Hin i 2007 har min interesse for å fylle min hverdag med diverse hobbyer vært viktig. Jeg kjøpte sykkel, både fordi det er et praktisk fremkomstmiddel, men også fordi trafikkbildet blir mer oversiktlig på grunn av lavere hastighet.

Austnes fortsetter:
– Jeg bor ikke fast i Hua Hin, men tilbringer tiden fra oktober til april her. Jeg har jo syklet hele livet, men det var først etter fylte 50 år jeg innså at sykkelaktivitet var men enn en måte å komme seg fram på.

Den raskeste vegen til Krabi er drøyt 580 km, men denne gjengen skal legge bak seg ca. 700 km fordelt på ca. 100 kilometers etapper.

Turen gjennomføres i dagene 11 januar til 18 januar. De vil ha to følgebiler.

Nordmenn i Hua Hin følger dermed i fotsporene til Sjømannskirken i Pattaya, som de siste ti årene har arrangert årlige sjudagers sykkelturer i ulike landsdeler, med rundt 30 deltakere hvert år.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

260923 Tirsdagstur til Khao Kalok

Tirsdagstur til Khao Kalok. Vi startet turen fra lyskrysset soi 116 i lett overskyet vær og fin temperatur. Turen gikk i fint tempo, (kanskj...