lørdag 30. november 2019

Ukesrapport uke 48 lørdag 301119


Dette bør du vite om kinesiske lykter | Sikkerhverdag  Tama; KINESISKE LYKTER


Det er høysesong for de kinesiske lyktene, eller svevende lanterner som de også kalles, i Thailand. Men hva betyr de egentlig, og hvilken rolle spiller de? Under lanternefestivalen Yi Peng utenfor Chiang Mai i november, blir tusenvis av kinesiske lykter tent, slik det gjøres hvert år. Tidligere var disse lyktene et fenomen som i hovedsak ble forbundet med Nord-Thailand, men nå tennes de over hele landet, under private seremonier, som en del av nyttårsfeiringer, bursdagsselskaper, festivaler og under strandpartyer. Som navnet sier, kom lyktene opprinnelig fra Kina. Det forklarer også hvorfor lanternene er så sterkt forbundet med Nord-Thailand, og det gamle Lanna-kongedømmet i dette området. Lanna-monarkiet eksisterte fra 1292-1795. Opprinnelig var Chiang Rai hovedstaden, men mot slutten av perioden var Chiang Mai sentrum for denne kulturen der fire ulike former for lykter ble brukt i festivaler og seremonier. De fire er «kom kwaen» som rett og slett er en hengende lanterne, «kom thuea» som er en bærbar lanterne, «kom paad» som er en roterende lanterne og den mest kjente, «kom loy» som er den tradisjonelle, flyvende lanterna. En kom loy er i regelen laget av rispapir og sendes opp i luften ved hjelp av varmluftprinsippet. Lufta inne i lampa varmes av en påtent voksbiit oi bunnen av lampa og som løfter lampa som en ballong. Kom loy betyr «flytende lanterne» på thai, og med det menes at den flyter gjennom lufta, vanligvis i mellom fem og sju minutter. I Kina heter disse lampene Kongming, kallenavnet på et militærstrategisk geni som levde på 200-tallet. Det sies at han brukte rislykter som varsellamper. Noen historikere bestrider dette, og mener lyktene er vesentlig eldre, fra omlag 400 før Kristus. Opprinnelig kan altså lyktene hatt en rent praktisk funksjon. Etter hvert har de fått ulike betydninger. Etter tsunamien 2. juledag i 2004 har rislykter ofte vært sett på som et symbol for flyvende sjeler. I de fleste sammenhenger benyttes de som de tradisjonelle gode ønskene som thailenderne ofte gir hverandre – ønsker om en god fremtid
Blomstrene må ha vann
Malt bilde av meg selv på
Art Village
 Ja , det er helt riktig tenkt, hvorfor i all verden skriver den tullingen om kinesiske lykter, det skal jo være en sykkel-blogg. Nei , ikke helt riktig, jeg skal etter beste evne også prøve å finne noen emner, som kanskje beriker noen av oss, jeg lærer mye og kanskje også dere også litt, ikke vet jeg.
Webster UNiversity
Fra Art Village
Jo det er jo lørdag og turen idag var litt hit og litt dit. Pga konkurrerende virksomheter måtte jeg idag sykle alene, turen gikk langs kanalveien til 1010, krysset over til pass-road,en og stoppet på en liten butikk, med en vitebegjærlig Thai.
Sungkha,min maler på Art
Village
Hvor kommer du fra, hvorfor sykler der osv. Ja ja hyggelig at vi blir observert av andre også, Jeg syklet så gjennom det vakre Webster University syklet langs vei 4010, etter 14 km tar jeg 90 grader til ve, for nå er jeg på Pala-U  Road. Jeg sykler innom Art Village , men Tawee er ikke tilstede. Tawee er ikke bare den berømte maleren fra Hua Hin, men han er og initiativtaker til Art Village. Men jeg møtte Sungkha, som jeg kjenner, ettersom en venn av meg var i lære hos han. Songkha er en ekte Buddhist, han reiser hvert år til Buddahs fødested Lumbini, nåværende Nepal og levde mellom 558 og 491 før Kristus. Etter dette ble det en tur innom sykkelbutikken, Hua Hin Bike for litt reparasjon av sykkel, skifte av pedaler, litt gir justering og kanskje ny sykkel, Trek 2020. Idag ble det vel en 66 km lang tur. Jeg er vel heldig som trives i mitt eget selskap, dvs jeg koser meg også når jeg sykler alene, da kan jeg ta pause og stoppe når jeg vil, det er ikke lite bare det.
Litt av Hua Hin Bike soi 45, alltid
velkommen og alltid strålende service


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

260923 Tirsdagstur til Khao Kalok

Tirsdagstur til Khao Kalok. Vi startet turen fra lyskrysset soi 116 i lett overskyet vær og fin temperatur. Turen gikk i fint tempo, (kanskj...